Energetické štítky k prodejům nemovitosti prozatím vyžaduje jen 20% prodávajících a kupujících

27.02.2013

Praha, 27. února 2013: Od ledna 2013 si mohou zájemci pořídit energetický štítek na budovu, od dubna je jeho pořízení při transakcích s nemovitostmi povinné. Zájem o tyto štítky je však zatím malý. Aktuální statistiky jedné z největších realitních kanceláří v česku, M&M reality, ukazují, že v současné době má o tyto štítky zájem pouhých 20 procent klientů.

Kupující prozatím nevyžadují pořízení energetického štítku na danou nemovitost. Někteří to považují za zbytečnost a vystačí si s vyúčtováním plynu a elektřiny z předchozích let, jiní na nich při koupi netrvají pouze proto, že mají strach, aby se poplatek za štítek nepromítnul do konečné ceny za nemovitost. V praxi se cena štítku pohybuje od 3 500 Kč do 12 000 Kč podle velikosti a stavu nemovitosti. V případě speciálních nemovitostí jako jsou hotely či kancelářské budovy lze hovořit o několikanásobně vyšších částkách.

„Měsíčně prodáváme přes tisíc nemovitostí, z toho jsme energetický štítek dosud zařídili pro necelé dvě stovky klientů. U domů to zatím vypadá tak, že se obě strany mezi sebou domluví, že si všechny podklady předali. Ve skutečnosti se štítky zatím nezabývají. Využívají také vyúčtování nákladů na provoz domu a prozatím jim to stačí. Energetické štítky stále berou jako zbytnou věc a náklady navíc,“ uvedl Miroslav Jonáš, generální ředitel realitní kanceláře M&M reality.

Výjimkou jsou domy, které jsou označené jako nízkoenergetické, tam jsou klienti za štítky rádi, protože ukážou přesně, jak energii využívají a že jsou náklady nižší. Pro domy před rekonstrukcí ale lidé energetické štítky nevyhledávají.

Lidé celou věc kolem štítků zatím stále vnímají spíše jako náklad a administrativu navíc. Některým prodávajícím se zdá i suma okolo čtyř tisíc za štítek velký výdaj, který je pro ně zbytečný. Cenu navíc žádný zákon ani instituce nereguluje, je tedy potřeba být obezřetný i při výběru zpracovatele štítku,“ uvádí Miroslav Jonáš a dodává: „Energetické štítky jsou věc daná zákonem a je třeba ji respektovat. Dle mého názoru míra jejich využívání bude nakonec stejně závislá na kontrolách a příslušných sankcích za absenci těchto štítků.“

Aktuality

Nenašli jste, co hledáte?

Zadejte svou vlastní poptávku a my budeme hledat za vás.

Prodejte svou nemovitost

Každou hodinu
prodáme 8 nemovitostí
Máme více než 100 000 poptávek po bydlení
Masivní inzerce v celé ČR

Novinky na blogu

Kam zamíří ceny nemovitostí? Realitní trh 2022 očima expertů

28.12.2021

Ne a ne se zastavit. Tak by se dal shrnout vývoj cen na realitním trhu v posledním desetiletí. Kdo očekával, že v letošním roce už ceny rezidenčních nemovitostí najdou svůj strop, nepochodil. Nadějí tak zůstává rok 2022. Kam ceny nemovitostí zamíří a co je bude ovlivňovat, jsme se zeptali expertů.

Články

Velké realitky trvají na kurzech před makléřskými zkouškami. Vadí jim, že to jinde jde i bez nich

17.12.2021

Deset tisíc českých realitních makléřů musí od ledna prokázat své vzdělání. Jinak nemohou s prací pokračovat. Totéž se týká i nováčků, které ke vstupu do realitního byznysu zlákal boom, jímž celý trh prochází. Potvrzení nutné k výkonu profese, které po makléřích chce realitní zákon, zajistí některé obory vysokých škol, praxe nebo absolvování odborné zkoušky. U posledního způsobu ale zájemci naráží na značně rozdílné podmínky. Jedna z největších kanceláří na trhu Re/Max si budoucí makléře školí sama. Chce, aby prošli třítýdenním kurzem v její RX Akademii, ve které jsou lektory stávající zprostředkovatelé. Bez absolvování kurzu firma nováčky nepošle ke zkoušce, která je pro jejich další práci nezbytná. „Naučil jsem se tam, jak postupovat na schůzce, jak nachystat věci z katastru, jak postupovat se smlouvou. Bez toho by start do praxe byl výrazně těžší,“ říká Petr Motyčka, makléř ze sítě Re/Max Delta, který zaškolení a zkoušku absolvoval ještě před platností zákona. Kancelář ročně pošle ke zkouškám kolem 350 uchazečů, z nichž certifikát dostane asi 80 procent. 

Články

Šéf M&M reality: Žádná cenová bublina u nemovitostí není, dolů to nepůjde

25.11.2021

Největší tuzemská realitní kancelář M&M reality chce všechny své nemovitosti prodávat formou aukce. Podle jejího šéfa Petra Morcinka je to při současné vysoké poptávce na trhu nejspravedlivější způsob a také cesta, jak zvednout prodejní cenu na maximum. „Realitka pracuje pro prodávajícího, jejím posláním je prodat co nejdráž,” říká.

 

 

Články