Každou třetí českou zahradu „zdobí“ bazén. Při prodeji nemovitosti to může být výhoda, ale i problém

21.05.2019

Praha, 21. 5. 2019 – Začala hlavní sezóna prodejů zahradních bazénů. V Česku se podle odhadů prodejců nacházejí už na každé třetí zahradě.  Pokud se jedná o pěkný a kvalitní bazén, hodnota domu díky němu vzroste. Existence nešťastně vyhotovené vodní plochy náročné na údržbu ale může znamenat i komplikaci při případném prodeji nemovitosti. Značná část bazénů u rodinných domů totiž pochází z devadesátých let a neodpovídá aktuálním požadavkům kupců.

Možnost vybudovat na pozemku bazén je podle makléřů společnosti  M&M Reality jedním z parametrů, podle kterých se rozhoduje řada zájemců o rodinný dům. „Klienti chtějí dům i proto, aby mohli mít bazén. Hledají tedy pozemky, které jim nabízejí možnost vybudovat si jej podle vlastních představ. V ideálním případě najdou dům, u kterého už takový bazén je, pak je technicky vzato vyjde levněji,“ konstatuje Jan Martina z pražské pobočky společnosti M&M Reality.

Přítomnost bazénu totiž v praxi  navyšuje prodejní cenu nemovitosti, samozřejmě ale ne o celou částku, kterou jeho vybudování stálo. „Pěkný bazén v perfektním stavu může prodejní cenu nemovitosti navýšit o třetinu až polovinu jeho pořizovací hodnoty v závislosti na jeho stáří a konkrétních technologiích. To znamená, že bazén za 300 tisíc korun navýší cenu dané nemovitosti maximálně o 150 tisíc,“ pokračuje Jan Martina. 

Lidé, kteří teprve hledají vhodný pozemek pro stavbu, mají zpravidla už předem jasno, jestli s domem vyroste i bazén, či nikoliv. Jelikož je dnes zejména z ekonomických důvodů trendem stavět domy spíše na menších pozemcích, kde je zpravidla obtížné bazény dodělat dodatečně, je vhodné je u nových domů budovat již při zakládání staveb.

Stejně jako „konkurenční výhodou“ může být bazén naopak i překážkou v případě prodeje nemovitosti. Potenciální kupující nemusí mít zájem se o masu vody starat, nebo třeba bazén na zahradě nechce, protože má malé děti, které by musel neustále hlídat. „Nutná údržba a pravidelný servis bazénu může pro potenciálního zájemce představovat vidinu zbytečných nákladů. Překážkou může být i zastaralé technické či designové  provedení, které sice plní koupací funkci, ale neodpovídá dnešním trendům,“ upozorňuje Jan Martina z M&M Reality.

Značná část bazénů nacházejících se na tuzemských zahradách vznikala v devadesátých letech a na přelomu tisíciletí, v době velkého boomu satelitních městeček. Pokud se o ně majitelé správně starali, jsou tyto bazény dodnes funkční. Jejich provoz je ale nákladný.

Konkrétní příklad nákladů na údržbu zahradního bazénu:

Foliový bazén, nekrytý,  rozměr 4 x 8 metrů, hloubka vody 1,7 metru. Pořizovací cena v roce 1997 byla 350 tisíc Kč (za vše včetně výkopu). Tyto dnes už vlastně staré bazény zpravidla musely projít alespoň jednou kompletní rekonstrukcí, v tomto konkrétním případě se v roce 2012 jednalo o investici v hodnotě 300 tisíc Kč (nová fólie, nová dlažba okolo bazénu, nové osvětlení, opravení vstupních schodů do bazénu). Jednou za 5 let majitelka kupuje plachtu, kterou se bazén přikrývá na noc a která vyjde na  5 tisíc Kč. A běžné roční náklady činí 4 tisíce Kč/sezóna za chemii (chlorové tablety, úprava PH) a 500 Kč/rok chemie na zazimování vody. Další náklad představuje spotřeba elektrické energie (filtrace, tepelné čerpadlo)  a samozřejmě i vody. Výrobci doporučují bazény jednou za 3 až 6 let zcela vypustit a zase napustit. Na druhou stranu tam, kde jsou problémy s nedostatkem vody (a takových lokalit přibývá), lze toto eliminovat. Pokud se voda správně udržuje, majitel ji může nechat v bazénu i déle. Takže není třeba vždy doplňovat celý jeho objem. Výměna pak samozřejmě v těchto lokalitách znamená nutnost objednat si cisternu a stejné je to s úplně prvním napuštěním.

Když výše uvedené sečteme, je jasné, že zahradní koupání není levnou záležitostí. Přesto jsou bazény v tuzemsku velmi populární, a to hned z několika důvodů.  „Jsme zemí uprostřed Evropy a k moři je daleko. Přírodní koupaliště bývají již na začátku léta nevhodná ke koupání a takřka každé druhé dítě dnes trpí ekzémem, tudíž mu například sinice způsobují velké zdravotní problémy,“ říká k tomu Jan Bareš, oblastní ředitel pro Středočeský kraj společnosti M&M Reality. A dodává, že bazén je zcela jistě jedním z hlavních prodejních artiklů rodinných domů. „Pokud si navíc uděláte radost a investujete do technologií, jako je přelivový systém, protiproud či moderní osvětlení, začne vám zahrada poskytovat skutečný luxus. Díky výhřevu tepelným čerpadlem už se navíc nebavíme o koupání jen v těch nejteplejších měsících.  Logicky tak stoupá poptávka jak po bazénech samotných, tak po domech s nimi,“ konstatuje Bareš.

Kontakt pro média:

Renata Lichtenegerová

PR manažerka pro komunikaci s médii

GSM: +420 739 523 465

E-mail: rlichtenegerova@mmreality.cz

Články , Aktuality , Tiskové centrum

Nenašli jste, co hledáte?

Zadejte svou vlastní poptávku a my budeme hledat za vás.

Prodejte svou nemovitost

Každou hodinu
prodáme 8 nemovitostí
Máme více než 100 000 poptávek po bydlení
Masivní inzerce v celé ČR

Novinky na blogu

Kupujete zadluženou nemovitost? Vinou nedostatečné legislativy můžete skončit na ulici

11.12.2019

OSTRAVA, 11. 12. 2019 – Zaplatit za byt či dům a skončit bez něho i bez peněz. Zní to jako noční můra, která se ale může stát každému, kdo kupuje nemovitost, na níž vázne dluh. Stačí, aby se během 30denní lhůty, kterou má katastr na přepsání nemovitosti, ozval další věřitel, kterého prodávající zatajil, či o něm dokonce ani nevěděl. Neexistuje totiž žádný způsob, jak ověřit všechny dluhy soukromé osoby, a soudy bohužel v těchto případech více chrání věřitele. Když k tomu připočteme, že prestižní banky prodávají své pohledávky nebankovním vymahačským firmám, panuje na trhu situace, kterou snadno odnese běžný občan, potažmo zprostředkovatel prodeje.

Články,
Aktuality,
Tiskové centrum

Nemovitosti na horách se navzdory vysokým cenám stále dobře prodávají

10.12.2019

PRAHA, 10. 12. 2019 – Ceny rekreačních nemovitostí v tuzemských horských lokalitách stále mírně rostou, tempo růstu ale oproti předchozím třem letem zpomalilo. Nejdráž je v okolí krkonošských lyžařských center, kde se průměrná cena nových apartmánů pohybuje okolo 105 tisíc korun za metr čtvereční. Dalšími žádanými horskými lokalitami jsou například Jizerské hory, Šumava nebo Beskydy.

Články,
Aktuality,
Tiskové centrum

M&M Reality Holding připravuje modulární výstavbu bytových domů

03.12.2019

M&M Reality Holding, ve spolupráci s renomovanými výrobci lehkých ocelových konstrukcí a dalších inovativních stavebních postupů, už několik let připravuje systém modulární výstavby. Vznikat bude v nové tuzemské fabrice a umožní snížit náklady na výstavbu bytového domu zhruba na 15 tisíc korun za metr čtvereční. To umožní výhodně stavět i v menších tuzemských městech, respektive po celé republice.

Články,
Aktuality,
Tiskové centrum