Stále rosteme, jinak to neznáme

20.03.2013

Synonymem úspěchu v oblasti realit je pardubická kancelář M&M reality, v jejímž čele stojí Milan Zavadil. Muž, který ve svém oboru nezná slovo pád nebo prohra. Jak sám říká, selským rozumem se svým společníkem vybudovali po třech letech existence „emaem“ jedničku na trhu. Proč vymýšlet složitosti, když je to tak snadné?

Rozhovor s Milanem Zavadilem, MBA, generálním ředitelem M&M reality holding, a.s. pro manažerský časopis BE THE BEST.

Na realitním trhu působíte od roku 2005, bezmála čtyři roky jste jednička na trhu, čím jste si vydobyli tuto pozici?

Ještě předtím než jsme začali podnikat v realitách, tak jsme prodávali stavební materiály a měli jsme pocit, že nás to v dalším rozvoji svým způsobem omezuje. Rozhodli jsme se tedy, že pro nás bude zajímavější, když s těmi domy začneme obchodovat. Později za námi přišli naši kamarádi s konceptem realitní kanceláře a my jsme ho vzali a celý jsme jej přetvořili. Chtěli jsme být minimálně jeden z největších hráčů v Evropě. S tím jsme do toho šli. Hned v úvodu jsme otevřeli pět poboček, v Ostravě, v Hradci Králové, v Mladé Boleslavi, v Brně a v Pardubicích. A začali jsme budovat největší realitní kancelář v Česku. Když si na to vzpomenu, moc jsme toho o realitním trhu nevěděli, o fungování realitní kanceláře taktéž. Všechno jsme studovali, vymýšleli, dělali jsme spoustu chyb, ale také jsme se z nich poučili.

Nebyly už v té době karty na trhu rozdané?

Samozřejmě, ale to jsme si nepřipouštěli. Věřili jsme v náš úspěch a v to, že naše cesta, je ta nejlepší. I když je to neuvěřitelné, tak se ukázalo, že to tak skutečně bylo.

Jaký byl tedy ten opravdový začátek?

Já jsem měl na starosti organizaci firmy, její strukturu. Řízení jsem studoval na vysoké škole a také jsem s tím měl z předešlého působení určité zkušenosti. Kolega se staral o právní záležitostí. Na úplném začátku jsme byli my dva, dvě sekretářky a účetní. Později přišli na řadu otázky rozvoje společnosti a my jsme museli uvažovat nad tím, jak vše zjednodušit. Narůstaly nám objemy nemovitostí, a proto bylo třeba přijít s vlastním softwarem, který bude vše monitorovat. To byl naprostý základ. Víte, my jsme se paradoxně dostávali do problémů kvůli tomu, že jsme měli obrovské tržby, ale celé jsme to nestačili řídit. Nečekali jsme, že náš obchodní model bude tak úspěšný. S vypětím všech sil jsme posilovali pracovníky na centrále zpracováváním všech procesů, tak abychom celou firmu měli pod kontrolou. Myslím si, že právě to, že jsme firmu měli od počátků pod kontrolou, nás dovedlo na vrchol.

Vás tedy úspěch překvapil?

Nečekali jsme, že přijde tak brzo. Nečekali jsme, že po třech letech existence budeme jedničkou na trhu.

Dovedete dnes říct, proč jste o tolik předběhli konkurenci?

Přesně víme, co se ve firmě děje. Máme vlastní software, který jsme vyvinuli, víme, kdo má, co na starosti, máme jasně nastavenou hierarchii řízení společnosti.

To zní, jako když je podnikání v realitách snadné.

Kdysi jsme měli naši prezentaci, která se jmenovala Růžová budoucnost, zahrnovala devět bodů. A my jsme všechno, co jsme si na začátku předsevzali splnili. Na druhé straně jeden z bodů byl, že jsme chtěli, aby naše společnost byla obchodovatelná na burze, ale později jsme od toho ustoupili, nicméně část našich ředitelů získala zaměstnanecké akcie. Víte, my firmu neřídíme autoritativně, nejdeme jen po penězích, ale děláme vše srdcem. Chceme, aby naši zaměstnanci byli spokojeni a zákazník také. U nás makléř, který pracuje pouze pro peníze, dlouho nevydrží. Chceme mít okolo sebe lidi, kteří firmou žijí, protože to koneckonců potom vycítí i klient. Jsme slušní, a to je také jeden z důvodů, proč nám to tak funguje.

Takže nedělat pouze tvrdý byznys se vyplácí?

Podle mě je to stěžejní věc. Já se nepouštím do věcí, které mi nejsou sympatické, které se dělají na sílu. A naštěstí jsem v takové pozici, že toto dělat nemusím. Mohu si vybrat s kým budu spolupracovat, v jakém oboru a jestli to celé dává smysl. Nedávno jsme řešili jeden obchod v Polsku a já jsem příznivec kupecké matematiky, kdy vím, že jedna a jedna jsou dvě. Není pro mě stěžejní, jaký máme market share, jaký je potenciál růstu, buď firma vydělává nebo ne. Buď něco zbyde nebo ne. A když něco nezbyde, tak zkrachujeme. Jen si vezměte náš stát, ten si stále půjčuje. Nedovedu si představit fungovat jako firma dvacet let s deficitem. To je podle mě špatně.

Vzpomenete si na zásadní okamžiky v rozvoji firmy?

Bylo jich několik, ale nejvýznamnější jsou dva. První je, když jsme začali používat centrální software na správu zakázek a dalším stěžejním okamžikem bylo, když jsme provedli fúzi se společností HBC reality a přivzali tak třetího společníka.
Vedle působení u nás jste aktivní i na Ukrajině, začínáte expandovat i do jiných oborů, jako je energetika nebo pojišťovnictví.

Co vás k těmto krokům vede?

Jednoduše chceme být rozkročení a stabilní. Naším zájmem není soustředit se pouze na domácí trh. I když tomu se věnujeme zdaleka nejvíc, v poslední době například vznikla M&M pojišťovací a do dvou let bychom chtěli být jedničkou ve zprostředkování hypotečních úvěrů.

Proč zrovna Ukrajina?

Na začátku jsme tam měli kontakt a pak také východní trh cítíme, jako perspektivní.

A proč energetika a pojišťovnictví?

Všechno to souvisí s nákupem nemovitostí. Chceme klientovi poskytnout komplexní servis z jednoho místa. Když měníte nemovitost, potřebujete ji pojistit, potřebujete vyřídit hypotéku, potřebujete přehlásit energie, potřebujete se postarat o smlouvy. A to jsou všechno logické a synergické záležitosti, které chceme nabídnout z jednoho místa, s co nejmenší klientovou námahou. Chceme, aby zákazník měl s nákupem nemovitosti, co nejméně starostí. To je náš cíl.

V čem je realitní kancelář dneška jiná oproti těm před deseti lety?

Stejně jako celá společnost prochází změnami, tak se vyvíjí i realitní trh. Současnost nejde srovnávat se zbojnictvím na začátku devadesátých let. Dneska lidé očekávají kompletní servis, očekávají, že makléř bude své práci rozumět. Největší problém celého domácího realitní trhu je právě v tom, že mnoho kanceláří nezná své zaměstnance. Většina firem neví, co jejich makléři denně dělají. My to víme, protože máme propracovaný software a tím chráníme nejen zákazníka, ale i zaměstnance.

Pocházíte z Pardubic. Nebyl to pro vás handicap?

Ještě před pár lety jsme nebyli vnímáni jako pražská realitní kancelář, dokonce jsme neměli ani mnoho poboček v Praze. Spíše jsme byli bráni jako někdo z venkova a moc jsme vlastně nebyli respektováni. To se ovšem poslední dobou změnilo a nesouvisí to s tím, že dnes máme oficiální sídlo v Praze. Ale jsme zkrátka velcí. Vždyť my máme dvakrát větší nabídku nemovitostí než dvojka na trhu, konkurence nás musí brát vážně.

Jakou roli hrálo ve vašem byznyse štěstí?

Štěstí přeje připraveným. Pokud jsme vycítili šanci, chytli jsme ji za pačesy. My jsme měli štěstí na zaměstnance a oni zase na nás. Byli jsme připraveni jít pro úspěch daleko. Myslím si, že pokud pracujete dvanáct až šestnáct hodin denně, musí se vám to zkrátka někdy vrátit.

Nakolik se vás dotkla krize?

V době recese jsme museli změnit přístup ke klientům, změnila se totiž nálada v chování zákazníků. Do roku 2008 se nemovitosti v podstatě prodávali samy, dnes je to obráceně. Je obrovská nabídka, ale je problém prodat. Je tedy třeba se transformovat na opačný pól, na jiný druh prodeje a to pro nás byla výzva, kterou jsme úspěšně zvládli. Pouze v roce 2009 nám poklesl obrat, jinak každý rok rosteme. Jen vloni to bylo o osmnáct procent.

Jste nominován na manažera roku 2012, aktivně se věnujete působení v Realitní komoře ČR a jste členem expertní skupiny pro přípravu realitního zákona. Vybudoval jste úspěšnou firmu, co pro vás bylo vůbec nejtěžší?

Vedle toho, že jsem generální ředitel a předseda představenstva M&M reality, jsem také manžel a otec. Největší výzvou pro mě nejsou pracovní otázky, ale to, jak správně skloubit čas, který musím věnovat rodině a také sám sobě. To pokládám za největší manažerský oříšek, který řeším.

Máte nějaké manažerské zásady?

Snažím se držet slovo. Pokud něco slíbím, chci to dodržet. Další mojí zásadou je, že nemám rád, když dlouho něco visí ve vzduchu. Myslím, že je jednodušší udělat rozhodnutí, tak aby všichni věděli, na čem jsou a mohli dál pracovat na další strategii.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Chceme poskytovat komplexní služby. To, že jsme jedničkou na trhu už jsme dokázali, ale rádi bychom toho také dosáhli na poli hypoték a pojišťovnictví. Předpoklady k tomu máme. Chceme na sebe také navázat banku, investora, který by poskytoval úvěry pod naším jménem. Mám-li to shrnout, naše vize je být globálním partnerem zákazníků v oblasti realit. Chceme, aby lidé, když budou nakupovat nemovitost říkali: „jasně s M&M reality, to je volba číslo jedna“ a nikdo o tom nebude pochybovat.

Aktuality

Nenašli jste, co hledáte?

Zadejte svou vlastní poptávku a my budeme hledat za vás.

Prodejte svou nemovitost

Každou hodinu
prodáme 8 nemovitostí
Máme více než 100 000 poptávek po bydlení
Masivní inzerce v celé ČR

Novinky na blogu

M&M Reality Holding se spojuje s Arca Capital a expanduje do dalších zemí

24.04.2020

Největší česká realitní skupina M&M Reality Holding má nového silného partnera, kterým je česko-slovenská finanční skupina Arca Capital. Vedle rozšíření nabídky produktů a služeb mají společně v plánu také expanzi české realitní jedničky na další evropské trhy, a to především na ty nejbližší, tedy slovenský a rakouský. Skupina Arca Capital koupila 47,5% podíl holdingu M&M Reality.

Aktuality,
Pro novináře,
Tiskové centrum

Realitní trh pod tlakem nákazy

06.04.2020

Reportáž České televize na téma Realitní trh v době karantény. 

Odkaz na video zde

Zdroj: Česká televize 

Články

Novela měla zjednodušit orientaci v zákonech, přinesla však nevídaný chaos

30.03.2020

Od ledna platí, že nově přijaté zákony by měly vstupovat účinnost jen dvakrát ročně. To v praxi znamená, že by se novými pravidly museli lidé a firmy řídit vždy jen od 1. ledna a 1. července. Jenže novela, která měla usnadnit orientaci v právním řádu, způsobila chaos.

Články