Revoluční Summit 2017

06.11.2017

Jako největší realitní zprostředkovatel na českém trhu se již několik let snažíme kultivovat naši branži. Realitní makléři nemívali dobrou pověst. Lidé je házeli do jednoho pytle třeba s taxikáři. Před dvěma lety jsme se to rozhodli změnit. Jako vůbec první realitní společnost široko daleko jsme v televizní reklamě celému národu zprostředkovali pocity opravdových klientů realitky.

Naší M&M realitky. A od té doby jsme učinili řadu dalších kroků, aby nám trvale spokojených zákazníků nejen přibývalo, ale abychom byli celému našemu odvětví vzorem a přirozeným lídrem. Zatím posledním krokem k tomuto vysněnému cíli byl největší realitně finanční kongres v dějinách – Summit 2017, který jsme uspořádali v pondělí 2. října v Kongresovém centru v Praze. A o něm je naše dnešní reportáž.

Pozvali jsme sem nejen celou Zelenou rodinu M&M Holdingu, ale také početnou skupinu konkurenčních makléřů a finančních poradců. Zásluhu na tom, že Summit 2017 byl opravdu přelomovou konferencí, mají také naši partneři – za všechny, kterým tímto ještě jednou děkujeme, jmenujme Českou spořitelnu, pojišťovnu Alianz a Kuchyně a koupelny SIKO. Celkem se nás v hlavním sále Kongresového centra Praha sešlo na 2 700 účastníků.

Keynote Petra Morcinka

Program po úvodním retrospektivním videu úspěchů M&M Reality Holdingu odstartovala Keynote majitele společnosti Petra Morcinka. Petr jako šéf Strategie a vývoje představil ve své cca 30 minutové přednášce dvě aplikace, které navždy změnily svět realit a financí. Aplikace, jejichž strukturu a funkce sám vymyslel a několik let dohlížel na jejich vývoj. O výhodách Moderního makléře a Moderního finančního poradce, aplikací naprogramovaných speciálně pro náš tablet StormmBook, píšeme na jiném místě. Tady bychom vám rádi zprostředkovali alespoň závěrečná slova Petrovy Keynote, po kterých následoval dlouho trvající potlesk.

“Víte, už když jsem byl malý chlapec, tak jsem koukal ke hvězdám. Chtěl jsem opravit neopravitelné, nastavit nenastavitelné a změnit nezměnitelné. Chtěl jsem být vždy první, nikdy jsem nechtěl být druhý. A mým dnešním úkolem bylo vás trochu nakazit tím optimismem. Protože já nesmírně věřím tomu, že dneska je den, o kterém budeme říkat, stalo se před ním a stalo se po něm. Nejen my u nás v eMeM, ale věřím, že jsme celému realitnímu, finančnímu a pojišťovacímu světu ukázali svět úplně jiný a nový. Protože ani v Americe, ani v Japonsku, ani v Německu, prostě nikdo a nikde ještě nic takového neotevřel. A já jsem rád, že jsme to právě my!”

Fotogalerii z Petrova působivého představení aplikací najdete na našem Flickru.

Tablet StormmBook a revoluční aplikace

Aplikace Moderní makléř a Moderní finanční poradce byly hvězdami kongresu a aktéři na pódiu se jim věnovali i v následujícím programu, který organizátoři rozdělili do dvou sálů. V hlavním sále shlédli realitní makléři vtipnou demonstraci výhod aplikace Moderní makléř. Na starost si ji vzali ředitelé pobočkových sítí Pavel Zámečník a Josef Dolanský společně s testovacími pilotkami Kateřinou Táborskou a Míšou Odvárkovou a testovacími piloty Pavlem Davidem a Honzou Michnáčem. V kulisách staré kanceláře s pomocí úryvků z filmu “Na samotě u lesa” demonstrovali, jak bude ode dneška vypadat makléřova bezpapírová budoucnost. Odnesla to jedna kopírka, stohy papírů a archivačních šanonů. Nakonec sdělili své zkušenosti s 9 měsíčním testováním aplikace na reálných klientech nejen makléři na pódiu, ale také desítka dalších v promítnutém videu.

V zaplněném společenském sále prezentovali výhody své aplikace ředitelé dceřiné společnosti M&M Finance Michal Pitucha a Marek Macura, kteří jsou společně s Petrem Morcinkem duchovní otcové projektu. Aplikaci Moderní finanční poradce veřejnosti popisujeme ve zprávě, kterou jsme u příležitosti zahájení jejího testovacího provozu vydali. Zaujaly nás ale některé vychytávky. Tak třeba, jak klientovi interaktivní formou ukázat několik možností jeho budoucí hypotéky, nebo co to znamená, když se klient rozhodne pojistit nemovitost, domácnost a odpovědnost. Věřte, že po těchto povedených ukázkách si už zmíněné formy pojištění nikdo nesplete. 

Investice, rekonstrukce a vynášející fond

A pak se šlo na oběd. Burgundské hovězí mizelo světelnou rychlostí, pivo a víno teklo proudem. Účastníci jedli rychle, nikdo si nechtěl nechat ujít další program. Ve společenském sále pokračovali ve svém programu finanční experti. V kongresovém sále následoval blok, který se věnoval investičním realitám, jednomu letos nově vzniklému projektu a také nově zaregistrovanému investičnímu fondu. Na pódiu se postupně vystřídali Martin Ďuriš za M&M Investiční s Markem Ivanišem za M&M Development a finančním ředitelem holdingu Karlem Hercíkem.

Martin zrekapituloval krátkou historii M&M Investiční, která se datuje ke květnu 2013, kdy informační systém Stormm zaregistroval první požadavek na výkup nemovitosti. Od té doby pomohla investiční dcera holdingu více než 1 810 majitelům domů a bytů, kteří nemohou prodat svou nemovitost standardní cestou. Se svými příběhy se s diváky v sále přišli podělit investiční specialisté centrály, kteří jsou páteří společnosti a chod M&M Investiční si bez nich nedokážeme představit. Martin Ďuriš jim zato vřele poděkoval.

Marek pak přišel přítomné makléře a hosty seznámit s letos sice zahájeným, ale raketově rostoucím a vlastně jedinečným projektem v rámci České republiky. Projekt Obnova bytového fondu je totiž chytrým řešením nedostatku kvalitního bydlení u nás. Přestože tato akce má za sebou teprve 9 měsíců svého trvání, může se M&M Development již nyní pochlubit skvělými úspěchy. Do Summitu stihli projektoví manažeři předat novým majitelům 135 nových bytů a u téměř stejného počtu dalších právě obnova probíhá. A kde a jak byt nebo dům vhodný pro rekonstrukce hledat, pak v medailonku přítomným sdělila hvězda této realitní disciplíny Martina Šmídová. Ta se při hledání nemovitostí vhodných do projektu Obnova bytového fondu nestydí spolupracovat ani s konkurencí, a to tak, aby nikdo nepřišel zkrátka. Na závěr Marek Ivaniš ukázal potenciál projektu a nastínil vizi pro rok 2018 – každý měsíc na každé pobočce jedna nemovitost s rekonstrukcí. Rychlý výpočet 185 poboček x 12 měsíců nám dává 2 200 bytů určených k obnově. A nato bude potřeba hodně financí, že pane finanční řediteli?

Tak finančním světem protřelá osoba, jakou je Karel Hercík, nový finanční ředitel M&M Holdingu, se Markovou otázkou nenechá zaskočit. Na pódium přichází s byznys plánem nově založeného investičního fondu Nemomax, který ČNB zaregistrovala v květnu tohoto roku. Fond slouží velkým i malým investorům ke zhodnocení jejich finančních prostředků a poskytne tak dostatek peněz projektu Obnova bytového fondu. Fond vydává cenné papíry, kterými jsou zakladatelské akcie, investiční akcie (a v plánu jsou také dluhopisy pro širokou veřejnost) s ročním zhodnocením až 20 %. No, kdo vám to dneska dá, zní foyerem po celou dobu sladkého coffee breaku. 

Jak Al Capone namáčel, mydlil a ždímal

Předposlední částí programu byl blok právních přednášek a diskuzí. Zákony, předpisy, paragrafy – kde kdo by si řekl – těžká nuda. Ale pozor dámy a pánové, na pódium přichází vedoucí právního oddělení M&M Reality Holdingu Lukáš Štrajt a sálem se nesou pojmy jako namáčení, mydlení, ždímání a k tomu zazní i známe jméno – Al Capone. Tak tohle nuda nebude! Co má společného mafián s praním prádla?

Než se ale dozvíme odpověď, přivítá Lukáš na pódiu prvního z hostů Summitu, generálního sekretáře Asociace realitních kanceláří Jana Borůvku. Vedle se ke stolku k panelové diskuzi připraví také Michal Pitucha (ano, ředitel M&M Finance), který je zde jako místopředseda výkonné rady Realitní komory. Lukáš Štrajt se obou pánů ptá na názory k připravovanému realitnímu zákonu. Celkem ve shodě mají oba diskutující výhrady k požadované výši vzdělání. Michal navíc navrhuje, aby každá realitní kancelář složila kauci ve výši 20 miliónů korun a dává za příklad benzínové čerpací stanice.

Ale co ten namydlený Al Capone? Dozvídáme se, že namáčení, mydlení a ždímání jsou fáze aktu zvaného praní špinavých peněz a jejich prvním protagonistou byl zmíněný mafiánský boss. Ve sbírce zákonů se zákon proti praní špinavých peněz právě objevil a Lukáš nám vysvětlil, co to pro makléře znamená. Prostě upravíme smlouvy a navíc je ještě zjednodušíme, abychom je udělali pro klienty srozumitelnějšími. Nakonec ještě Lukáš společně s ředitelem IT Alešem Gorniakem potěšili makléře M&M Reality automatickým stahováním listů vlastnictví z katastrů nemovitostí.

Sólo pro Zdeňka a jeho hosty

Ještě jeden break a je tu závěr oficiální části Summitu. Následuje sólo pro výkonného ředitele M&M Reality Holdingu Zdeňka Václavka, který si na pódium postupně zve své hosty. Prvními jsou Michal Pitucha a Marek Macura, kteří makléřům ve zkratce představují highlighty aplikace Moderní finanční poradce.

Následuje poslední ohlédnutí za StormmBookem. Zdeněk předpokládá, že tablet společně s aplikacemi nakopne obchody všech poboček tak, abychom se vysněné miliardy obratu za M&M Reality dočkali už v průběhu příštího roku. Rychlejší obchodování by nám mělo přinést i větší sousto z celého realitního koláče. Na konci roku 2018 chceme mít více než třetinový podíl na trhu s nemovitostmi, a to nejen díky StormmBooku, ale také díky 5% navýšení provizí.

Když už jsme u vyšších provizí za kladné reference, představte si, že z 8 698 referencí, které letos přišly na centrálu společnosti, jich vyznělo kladně ve prospěch makléře neuvěřitelných 98,88 %! Takto se kultivuje realitní trh. Vaše výplaty byly o necelých 11 miliónů korun vyšší, a to na vás dalších 10 miliónů ještě čeká! No, pravda, něco vám z toho ještě asi ubere Roman Jiříček z Plzně, rekordman v počtu kladných referencí. Zatím jich nasbíral přes stovku a zato dostal od Zdeňka k dispozici zcela novou Fabii, kterou si na pódiu také hned převzal. Moment Fabii, šumí sálem? My už nebudeme jezdit lidovými vozítky z Německa?

Vyberte si auto, jaké máte rádi

Ale budeme a nejen z Německa. Vedení společnosti totiž vyjednalo skvělé podmínky operativního leasingu u společnosti Barth. Nově tak máme k dispozici modely nejen značky Volkswagen, ale také Škoda, Kia, Peugeot a Seat a nejnižší měsíční splátka začíná někde na 3 800 korunách. Vše najdete přehledně a v našich barvách na stránkách www.mmleasing.cz. Sálem zní výkřiky bravo…

Jak se z toho nezbláznit

Blíží se finále a Zdeněk Václavek mluví o tom, proč jsme vlastně Summit 2017 uspořádali. Jak chceme přispět ke kultivaci realitního trhu a na pódium zve Martina Dejdara. Známého herce jsme si totiž vybrali do série skečů z realitního prostředí, které budeme vysílat online na sociálních sítích a webových stránkách www.prodejsrealitkou.cz. Martin divákům popisuje, jak si natáčení s našimi makléři a StormmBookem užil. Seriál se jmenuje “Jak se z toho nezbláznit” a Martin se v něm pokouší prodat svůj byt nejdříve sám, aby nakonec uznal, že každou práci má dělat jen ten, kdo jí rozumí nejlépe. Vysílání, které veřejnosti ukazuje všechny výhody prodeje nemovitosti prostřednictvím realitního makléře začíná na zmíněných stránkách 15. října 2017.

Zdeněk dále připomíná TV reklamu a říká, že nás z televizní obrazovky jen tak někdo nedostane. Za což jej režie odmění videem s jeho vystoupením na Zlatém slavíkovi 2016. Zdeněk ujišťuje přítomné, že letos jej uvidíme na Slavíkovi znovu a představuje další projekty spojené s TV Nova.

Nová pobočka v seriálu Ulice

Zřejmě není v České republice člověk, který by neznal seriál Ulice. Stálice seriálového nebe se vysílá již 13 let v hlavním televizním čase před Televizními novinami. Od pondělí do pátku jej sleduje více než 1 100 000 diváků. No a my jsme si v seriálu v období prosinec 2017–červen 2018 otevřeli svou 186. zelenou pobočku. Bude nás vidět, bude nás slyšet a bude se o nás mluvit ve 36 dílech nejúspěšnějšího českého seriálu.

Charita s Terezou a Richardem

S TV Nova je pak spojen ještě jeden úžasný charitativní projekt, který nám přišla představit a poděkovat nám za něj oblíbená moderátorka Tereza Pergnerová. Nejpopulárnější televizní stanice připravila do vysílání osm nových dílů série Mise Nový domov, které jsme hlavním partnerem. Opět v prime time uvidí více než milión diváků silné a dojemné příběhy. A my jsme nesmírně rádi, že jsme všem lidem, jejichž životní cesta není lehká, mohli nějakým způsobem pomoci. Jak? Nechte se překvapit, ale hlavně si to od 18. října 2017 nenechte ujít.

Jak jistě víte, loni jsme se spojili a letos dokonce založili společnou nadaci s kapelou Kryštof. Spolupracujeme a příští rok zase budeme spolupracovat na Kryštof kempech, vybrali jsme v srdíčkových aukcích peníze na zahradní domečky do dětských domovů, podíleli jsme se na vysněných koncertech kapely na Strahově a zato všechno nám přišel na pódium poděkovat Richard Krajčo. S Alešem Juchelkou nás improvizovanou písničkou poté pozvali na After party do foyeru. I tady držíme prvenství! Kryštof ještě nikdy ve foyeru nekoncertoval.

Finále na luxusní lodi

Konec. Zdeněk děkuje všem, že to celý den vydrželi… Na scénu ale přibíhá ještě Petr Morcinek a předává Zdeňkovi papír s informací. Zdeněk třeští oči a ptá se, jestli to Petr myslí vážně. Petr přikyvuje… Je tady soutěž o největší dovolenou v dějinách M&M Reality Holdingu. Příští rok pojede 600 (!!!) nejúspěšnějších na okružní plavbu luxusní lodí po Středozemním moři. Závěr jak má být!

Grande finále

Vlastně ještě ne… Ještě je tu znovu Petr a v ruce nese brýle pro virtuální realitu. Říká něco o tom, že mu zakazovali jít znovu na pódium, ale on to nevydržel a chce se všemi podělit. Má pro nás tu pověstnou Jobsovu “ještě jednu věc”. Nasazuje si brýle a představuje překvapenému sálu prototyp virtuální prohlídky. Výbuch nadšení doprovází závěrečný výbuch konfet. Summit právě oficiálně skončil.

Takový byl největší realitně finanční kongres, který s pomocí partnerů a svých skvělých zaměstnanců ze všech dceřiných společností uspořádal M&M Holding. Neoficiální část s kapelou Kryštof, ohňostrojem a bohatým rautem pokračovala až do ranních hodin a všichni se parádně bavili. Tak zase někdy na shledanou.

Celý Summit 2017 si můžete ještě jednou připomenout na fotkách – na našem Flickru jsme pro vás připravili několik alb.

Aktuality

Nenašli jste, co hledáte?

Zadejte svou vlastní poptávku a my budeme hledat za vás.

Prodejte svou nemovitost

Každou hodinu
prodáme 8 nemovitostí
Máme více než 100 000 poptávek po bydlení
Masivní inzerce v celé ČR

Novinky na blogu

Novela měla zjednodušit orientaci v zákonech, přinesla však nevídaný chaos

30.03.2020

Od ledna platí, že nově přijaté zákony by měly vstupovat účinnost jen dvakrát ročně. To v praxi znamená, že by se novými pravidly museli lidé a firmy řídit vždy jen od 1. ledna a 1. července. Jenže novela, která měla usnadnit orientaci v právním řádu, způsobila chaos.

Není totiž jasné, kterých zákonů se týká. Třeba u zákona o realitním zprostředkování tak stát počítá s účinností od 3. března. Zatímco někteří právníci ji očekávají až 1. července. Výsledkem mohou být mnohaleté soudní spory. Na zákon, jenž má posílit důvěru spotřebitelů ve služby realitních zprostředkovatelů, se čeká od roku 2016. Teď, když je nová regulace konečně schválená, není jasné, od kdy se jí realitní kanceláře musí řídit. Možných termínů její účinnosti je hned několik. „Přestože byl zákon publikován ve Sbírce zákonů až v polovině února, sám stanovuje nabytí účinnosti již ke dni 1. ledna 2020,“ upozorňuje  advokátka expertka na správní právo kanceláře Havel & Partners Kateřina Staňková. Problém ale je, že pravidla uvedená v novém zákoně nemohou být závazná dřív, než předpis vyjde ve Sbírce zákonů. Podle pravidel legislativního procesu se totiž teprve zveřejněním stává zákon platným. A před platností nemůže být účinný, tedy v praxi použitelný. V Minulosti se takové případy řešily tak, že zákony, které se nestihly publikovat ve Sbírce zákonů před v předpisu uvedeným datem účinnosti, začaly být závazné 15. dnem po zveřejnění ve sbírce. To by v případě realitního zákona připadalo právě na 3. března. A na tomto datu trvá ministerstvo pro místní rozvoj, které nová pravidla pro realitní trh napsalo. Odvolává se přitom na datum účinnosti vyznačené v záhlaví příslušného vydání Sbírky zákonů, v níž předpis v únoru vyšel, které se řídí starým pořádkem. Jenže toto staré pravidlo na přelomu roku zrušila novela zákona o Sbírce zákonů. Ta od letoška počítá s účinností zákonů jen dvakrát ročně. V případě realitního zákona tedy od 1. července. „Teprve od tohoto pozdějšího data jsou realitní zprostředkovatelé, tedy i realitní kanceláře,povinni se jím řídit,“ říká Kateřina Staňková. A ke stejnému názoru ve svých odborných statích dospěli i další advokáti, například Lukáš Dušek z advokátní kanceláře Dušek, a jako jednu z variant účinnosti ho na svém webu zmiňuje i advokátní kancelář GT Legal.

 

Nová pravidla pro realitní trh mají účinnost od března. Právníci ale tvrdí,že to má být až od července.

 

Nejasná formulace

 

Na různý výklad termínů podle právníků zadělala vágní formulace novely sbírkového zákona. V té se totiž uvádí, že u předpisů předložených přede dnem účinnosti novely se postupuje podle starého zákona. Novela už ale neříká, co se myslí oním předložením předpisu, zda jde o předložení návrhu do legislativního procesu, nebo předložení schváleného předpisu ke zveřejnění ve Sbírce zákonů. Jejich termíny se přitom mohou lišit o měsíce, či dokonce roky. Konkrétně realitní zákon ministerstvo pro místní rozvoj předložilo do schvalovacího procesu loni na jaře, k publikaci ve Sbírce zákonů ho ale zákonodárci předali až na konci letošního ledna. A nejde zdaleka jediný případ, podobných zákonů mohou být desítky. Dalším příkladem je zákon o právu na digitální služby, který stanovuje harmonogram digitalizace české státní správy. Ten skupina poslanců předložila loni v březnu. K publikaci ve Sbírce zákonů byl ale odeslán až letos, 7. ledna. A stejný problém může postihnout i dosud neschválené předpisy, například novelu občanského zákoníku. Existenci dvou možných výkladů sbírkového zákona potvrzuje i ministerstvo vnitra, které má na starosti zveřejňování nově přijatých předpisů. Vinu za to svaluje na poslanecký pozměňovací návrh, který novelu sbírkového zákona upravil. „Ustanovení užívá specifickou a ne zcela přesnou terminologii, pro jejíž výklad je třeba vedle samotného textu ustanovení vycházet iz odůvodnění autorů pozměňovacího návrhu,“ vysvětluje Hana Malá z ministerstva vnitra. Za jediný správný výklad přesto ministerstvo shodně Úřadem vlády považuje ten, podle nějž by se na sporné případy vztahovala stará pravidla. To by v případě realitního zákona umožňovalo březnový termín účinnosti. Jakýkoliv jiný výklad je podle resortu mylný. „Argumentace, že ‚předložením‘ se může rozumět pouze předložení právního předpisu ministerstvu vnitra k vyhlášení, nemá oporu nyní platné a účinné právní úpravě,“ uvádí Hana Malá. Svůj názor ministerstvo opírá o složitý jazykový rozbor původních ustanovení sbírkového zákona, v nichž se hovoří o „předání právního předpisu k vyhlášení“, nikoliv jeho předložení. A odvolává se také na jednací řád sněmovny legislativní pravidla vlády. Preventivně se ministerstvo pokusilo zabránit nejasnostem tím, že předem se svým výkladem seznámilo provozovatele právních informačních systémů. „Cílem bylo snížit pravděpodobnost, že adresáti práva budou prostřednictvím těchto významných zdrojů informací o právním řádu mylně informováni o datu nabytí účinnosti dotčených právních předpisů,“ říká Malá. Týdeníkem Ekonom oslovení právníci si však na svém výkladu trvají. Přechodné ustanovení sbírkové novely totiž hovoří o „předložení právního předpisu“. K projednávání zákonodárcům se však dává návrh, nikoliv právní předpis. Ten vznikne až schválením návrhu. Interpretaci ministerstva proto považují za chybnou. Nejistota ohledně správného výkladu panuje i na ministerstvu průmyslu a obchodu, které vznik pravidla umožňujícího účinnost zákonů jen k 1. lednu a 1. červenci iniciovalo. „Výraz ‚předložení‘ není nikde definována může být pojat různě, pokud není připojeno, o jaké fáze legislativního procesu se jedná, tedy zda je do meziresortního připomínkového řízení, vlády či parlamentu,“ uvádí Štěpánka Filipová z resortu průmyslu. Nicméně odpovědnosti za závazné určení toho, který výklad je správný, se zříká. „Hodnocení různorodosti právních výkladů ministerstvu průmyslu a obchodu nepřísluší,“ dodává Filipová.

 

Dopady zmatků

 

Ať už je správný výklad zákonných pravidel jakýkoliv, pro podnikatele je samotná debata o různých variantách nepříjemná. „Takové situace by neměly vůbec nastat, aby si mohl každý libovolně vyložit účinnost zákona jinak,“ říká manažer pro legislativu Asociace malých a středních podniků Věroslav Sobotka. On sám by za správnou považoval účinnost uvedenou přímo v zákoně. Jenže ani to v případě realitního zákona situaci neřeší. Zákonodárci do něj totiž napsali účinnost od 1. ledna letošního roku. Tento termín se ale vzhledem k průtahům při projednávání návrhu a legislativním lhůtám nestihl. Otázku správného načasování řeší i jednotlivé firmy. V případě realitního zákona rozdílné výklady analyzovalo například Fincentrum Reality. Nakonec se jeho právníci rozhodli respektovat dřívější termín. „Ve Fincentru Reality jsme byli připraveni na účinnost zákona ke dni 3. března. Veškeré procesy v naší kanceláři ve vztahu k našim makléřům a klientům jsme upravili tak, aby vše bylo včas v souladu se zákonem o realitním zprostředkování připraveno,“ říká ředitelka provozu, právní a compliance Andrea Daňhelová.

Novela Hovoří O„předložení právního předpisu“.Zákonodárcům se ale předkládají návrhy, nikoliv hotové zákony.

A podobně – často z opatrnosti – přistupují k novým pravidlům i další realitní kanceláře. „S názorem, že jsou závazná až od 1. července, jsme se již setkali. V případě, že by hypoteticky byla účinnost napadena, a tedy odložena, my se budeme řídit zákonem od 3. března,“ uvedla finanční ředitelka Re/Max Reality Renata Fialová. Problém by podle právníků mohl vzniknout v případě, že živnostenský úřad nebo ministerstvo pro místní rozvoj při kontrolách u některé realitní kanceláře odhalí byť nevědomé porušení zákona a uloží ji před 1. červencem pokutu. „Do konce června podle mého názoru realitní zprostředkovatelé dané povinnosti nemají, a tudíž je stát nemůže legálně za jejich neplnění trestat,“ upozorňuje Staňková Havel & Partners a dodává: „Pokud by se tak stalo, předpokládám, že by se realitní zprostředkovatelé bránili prostřednictvím správních žalob.“ Výsledkem nejasností by tak mohly být mnohaleté soudní spory až milionové částky. A protože se nejasnosti netýkají jediného zákona, mohou být podobných případů stovky.

 

Články

Opatření v řádu týdnů by realitní trh výrazně neovlivnila

29.03.2020

Pokud by přísná ochranná opatření proti šíření koronaviru trvala v řádu týdnů, realitní trh by příliš výrazně ovlivnit nemusela. Shodla se na tom většina zástupců realitních firem v Česku, které dnes ČTK oslovila. V březnu většinou ještě dobíhají obchody domluvené před karanténou. Někomu zatím prodeje neklesají vůbec, naopak v jednom případě až o 90 procent. Podobně nejednoznačné je to s odhady cenového vývoje, zde však většina oslovených připouští pokles. Brzdit ho ale bude nízká nabídka. Osobní prohlídky bytů jsou nahrazeny virtuálními.

„Realitní obchody se nezastavily. Za březen dokonce neevidujeme žádný propad, naopak registrujeme zvýšenou poptávku po nemovitostech. To je do jisté míry dáno tím, že lidé zůstali doma a mají více času. Klienti jsou v posledních dnech samozřejmě opatrní a stěžejní je pro ně bezpečnost,“ uvedl majitel M&M Reality Petr Morcinek.

Podstatné podle něj je, aby se úplně nezastavily obchody napříč celým trhem, nejen realitním. „Pokud ale zafungují opatření přijatá vládou a omezení se budou v řádu týdnů zase uvolňovat, není důvod, aby byl realitní trh nějak výrazně ovlivněn,“ doplnil Morcinek. Plošné snižování cen v nejbližší době neočekává.

Tím, že byly realitní služby vyňaty z omezujících vládních opatření, se podle ředitele developmentu společnosti Bidli Romana Weisera začal realitní trh opět rozjíždět. „Je to vidět na stoupajícím počtu zájemců o nabídky nemovitostí, kdy na počátku omezujících opatření zájem klesl cca na úroveň 35 až 40 procent normálního stavu. Po jejich vynětí se zájem začal postupně zvyšovat a dnes jsme zhruba na 60 až 65 procentech. Až opatření pominou, postupně, a podle mne i velmi rychle, se stav trhu vrátí do normálu,“ sdělil Weiser.

Ředitel Maxima Reality Vladimír Zuzák uvedl, že ti, kteří čekali, až nemovitosti vystoupají na cenový vrchol, chtějí začít prodávat. „Pochopili, že ceny už nahoru nepůjdou. Na naše makléře se aktuálně obrací telefonicky či e-mailem řada lidí, kteří chtějí pustit do inzerce své nemovitosti, především byty, a prodat je za stávající vyšší ceny,“ podotkl Zuzák.

Společnost Bezrealitky zatím pokles prodejů nezaznamenala. Podle ředitele společnosti Hendrika Meyera za celé Česko v březnu meziměsíčně stagnují, v Praze dokonce o necelou pětinu rostou. „Očekáváme, že v následujících týdnech jejich počet spíše krátkodobě klesne. Bude samozřejmě záležet na délce trvání přijatých opatření,“ uvedl Meyer.

Podle mluvčího společnosti Re/Max Tomáše Hejdy se realitní trh nezastavil, ovšem záležet bude na tom, zda nejtvrdší opatření budou trvat ještě dva až tři týdny nebo dva až tři měsíce. „Pokud se do konce dubna ukončí nejtvrdší opatření a život se postupně, za cenu menších restrikcí začne vracet k normálu, cen nemovitostí se to nedotkne téměř vůbec,“ doplnil Hejda.

Naopak generální ředitel ERA Reality Jiří Rájek předpokládá, že ceny poklesnou, záležet podle něj bude na dění v konkrétní lokalitě. Jak dále uvedl, pokud bude některý z velkých zaměstnavatelů masivně propouštět, dá se v dané lokalitě pokles cen očekávat.

„Dá se s jistotou očekávat, že ceny rozhodně nebudou stoupat a téměř jistě ani stagnovat, doplnil Rájek. Objem prodejů firmy proti normálu podle něj klesl k deseti až 15 procentům.

Podle jednatelky Fincentrum Reality Andrey Daňhelové se doba prodeje nemovitosti proti průměru prodlouží až o 30 procent. „Zájemci budou totiž čekat, až vládní opatření opadnou, aby se na nemovitost zašli podívat a teprve poté přistoupili k nákupu. Pokud by opatření trvalo několik měsíců, proces by to mohlo zpomalit klidně o 50 až 80 procent průměrné doby prodeje,“ dodala Daňhelová.

Zdroj: ČTK

Články

M & M Reality Holding je lídrem na realitním trhu. Společnost má 185 poboček v ČR a 2500 makléřů, kteří procházejí vlastním náročným a propracovaným školicím programem.

13.03.2020

Skupina M & M se zabývá širokou oblastí služeb vázaných k nemovitostem. Synergicky vše začíná u zprostředkování prodeje a pronájmu a navazuje dalšími službami, kterými jsou financování bydlení, pojištění nemovitostí a životních rizik, investice do nemovitostí či zajištění dodávky elektřiny nebo plynu. Investiční aktivity společnosti se soustředí na výkup bytů a bytových domů vhodných jednak pro rekonstrukci a následný prodej, ale také pro fungování jako výnosové nemovitosti, které jsou skupinou pronajímány a spravovány. Developerská divize se orientuje nejen na připravovanou výstavu typizovaných rodinných domů, ale také družstevních bytů.

Spotřebitelé označili společnost M & M Reality nejdůvěryhodnější realitní kanceláří v Česku. Stalo se tak v rámci ankety o nejdůvěryhodnější značky na trhu pořádané agenturou ATOZ Marketing Services, a to již potřetí v řadě.

Články,
Aktuality,
Tiskové centrum